20.05 (sobota)
godz. 19:00
Artyści:
Tomasz Tomaszewski – skrzypce (koncertmistrz)
Soliści:
Emanuel Salvador – skrzypce
Mateusz Sawicki (najlepszy absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Sztuki w roku akademickim 2016-2017) – saksofon
Tym razem wykonawcy zademonstrują słuchaczom możliwości brzmieniowe instrumentów smyczkowych oraz saksofonu. To ciekawe połączenie wyrazistej, przenikliwej barwy skrzypiec i nosowego, jakby nieco przytłumionego głosu saksofonowego. W programie – muzyczne szczyty i hity. Na początek Serenada op. 2 Mieczysława Karłowicza, uwielbiającego góry, wśród których znalazł swój przedwczesny koniec. Na zakończenie –Orawa Wojciecha Kilara, a więc esencja muzyki góralskiej, wydestylowana przez kompozytora urodzonego we Lwowie, a mieszkającego po 1945 roku w Katowicach. A pomiędzy tymi kompozycjami dwóch Polaków rozciąga się, niczym południk, linia od Szwecji do Argentyny, łącząc utwory Erlana von Kocha (autora m.in. muzyki do wczesnych filmów Ingmara Bergmana) i Claudii Montero (dwukrotnej laureatki Latin Grammy, kompozytorki zaprzyjaźnionej ze szczecińskimi muzykami).
Koncert zorganizowany w partnerstwie z Akademią Sztuki w Szczecinie.
Program:
Mieczysław Karłowicz Serenada na smyczki /w opracowaniu na sekstet smyczkowy/ (oprac. Tomasz Tomaszewski)
Erlan Von Koch Koncert na saksofon
Claudia Montero Koncert skrzypcowy
Wojciech Kilar Orawa
Tomasz Tomaszewski – pierwszy koncertmistrz Deutsche Oper Berlin, profesor Universität der Künste Berlin. Po studiach w Akademii Muzycznej w Warszawie uzupełniał naukę w Leningradzie i we Freiburgu. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność artystyczną jako solista, kameralista i dyrygent, występując z koncertami na całym świecie. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, we Włoszech, Japonii i Korei Południowej. Od 2006 r. jest prezydentem Internationale Beethoven Gesellschaft, a od 2013 r. prezydentem powstałego z jego inicjatywy Europejskiego Forum Muzyki Polskiej w Berlinie.
Emanuel Salvador – portugalski skrzypek. Jako solista i kameralista występował na wielu światowych scenach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Kazachstanie, Chinach, Meksyku, Turcji, Hiszpanii, we Włoszech i Niemczech. Jest zwycięzcą i laureatem takich konkursów, jak: Isolde Menges (RCM), Beckenham Festival, Barbirolli Memorial, Wolfson Foundation, Jovens Musicos, Julio Cardona. W 2005 roku ukończył Guildhall School of Music and Drama oraz Royal College of Music w Londynie. Jako solista i koncertmistrz koncertował z takimi orkiestrami, jak m.in.: Orquesta Nacional de Espana, Brasil National Orchestra czy Seoul Classical Players. Od 2005 do 2015 roku był koncertmistrzem Orquestra do Norte w Portugalii. Obecnie jest głównie solistą oraz koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra.
Mateusz Sawicki – saksofonista, student piątego roku Akademii Sztuki w Szczecinie w klasie dr. hab. Dariusza Samóla, laureat m.in. V i VII edycji „Concorso Musicale Citta di Filadelfia Premio Speciale Paolo Serrao”, konkursu Etiuda, Ogólnopolskich Przesłuchań CEA oraz konkursów akademickich. Laureat stypendium Artystycznego Miasta Szczecin. Naukę gry na instrumencie rozpoczął w Zespole Szkół Muzycznych w Siedlcach. Kontynuował ją w Zespole Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie oraz Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie ukończył pierwszy stopień studiów z wyróżnieniem i jako dodatkową gratyfikację otrzymał możliwość występu z Baltic Neopolis Orchestrą.
„Kompozycja na zwielokrotnioną kapelę góralską” – tak wyraził się o swej Orawie Wojciech Kilar. A w pewnym wywiadzie dodał: „Orawa jest jedynym utworem, w którym nie zmieniłbym żadnej nuty, choć przeglądałem go wielokrotnie. (…) Spełnia się w niej to, do czego dążę, aby być jak najlepszym Kilarem”. Nazwa nawiązuje nie tyle do krainy geograficznej na pograniczu Polski i Słowacji, co do rzeki – płynącej wartko po kamieniach w krętych korytach wśród gór. Podstawowymi elementami są w Orawie rytm i harmonia. Powtarzanie motywów, zwiększanie tempa, niezwykła kulminacja – to wszystko powoduje, że można nazwać Orawę prawdziwą „smyczkomanią”, pełną szalonego ruchu. Przyjaciel, imiennik Wojciecha Kilara i dyrygent, Wojciech Michniewski tak wspominał po latach okoliczności powstania utworu: „Orawę Kilara prawykonywałem w Zakopanem z Polską Orkiestrą Kameralną, z Janem Staniendą jako koncertmistrzem i Jerzym Klockiem grającym w sposób przepiękny kilkunastotaktowe solo wiolonczelowe w środku utworu. W związku z próbami, które odbywały się w Zakopanem i (…) pod Nowym Targiem, spędziliśmy tam wówczas z Wojtkiem kilka dni, najczęściej w towarzystwie Andrzeja Bachledy (…); nasze długie »posiady« w rozmaitych zakopiańskich i nowotarskich knajpkach, długie, typowo »zakopiańskie« pogaduchy, próby, wszystko to tworzyło szczególny klimat, który kojarzył się z Zakopanem z dawnych lat, kiedy była to oaza ludzi osobnych, szukających tutaj kontaktu z jakąś metafizyką, która w górach bywa wręcz namacalnie obecna, i azylu od »normalnego« życia. Bo Wojtek był właśnie – ze swoją delikatnością, nerwowością, pewnym wycofaniem, a przy tym jednak silnym zdecydowaniem w swojej sztuce – człowiekiem bardzo osobnym. Prawykonanie Orawy w Sali Biura Wystaw Artystycznych w Zakopanem stało się również bardzo szczególnym świętem – przyjechała na nie grupa orawskich górali spod Jabłonki, która po wykonaniu założyła nieco zakłopotanemu, ale myślę, że bardzo szczęśliwemu Wojtkowi na głowę góralski kapelusz. W dedykacji na partyturze wydanej przez Petersa Wojtek napisał mi potem: »Wojtkowi Michniewskiemu, współwłaścicielowi – jeśli pozwoli –Orawy…« i jest to najpiękniejsza zapewne rzecz, jaką kompozytor mógłby powiedzieć wykonawcy swojego utworu”.
Bilety w cenie 40 zł (normalny) i 25 zł (uczniowie, studenci, seniorzy powyżej 60 roku życia) są do nabycia na stronie www.bilety.fm, w TRAFOstacji Sztuki, ul. Św. Ducha 4 w Szczecinie oraz Szczecińskim Inkubatorze Kultury, al. Wojska Polskiego 90, pok. 17.
Więcej informacji: www.balticneopolis.pl
F/BalticNeopolisOrchestra
Instagram/baltic_neopolis_orchestra
Organizator: BNO
Patronat Honorowy: Pod Patronatem Prezydenta Miasta Szczecin
Partner Główny: Miasto Szczecin
Mecenas główny cyklu Wielcy Koncertmistrzowie: Grupa Azoty
Mecenas Orkiestry: Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście S.A.
Partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, TRAFO Trafostacja Sztuki, Akademia Sztuki w Szczecinie, Drukarnia Kadruk, Szczeciński Inkubator Kultury, bilety.fm, Echo Szczecina, Radio Szczecin, Radisson Blu, Fitness World, Bike_S, RAKPOL, SBS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Browar Wyszak, Miejska Bibiloteka Publiczna
Patron medialny: Prestiż Magazyn Szczeciński
Współfinansowane ze środków Miasta Szczecin i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego