1920x1080_12_01

Wieczór Mistrzów Północy i Południa

1920x1080_12_01

Wielcy Koncertmistrzowie

12.10 (czwartek), godz. 19:00, Trafostacja Sztuki

Wieczór Mistrzów Północy i Południa

 

Oto przed nami spotkanie dwóch światów – dwóch brzegów Morza Bałtyckiego i wykonawców z dwóch półkul Ziemi. Brytyjski skrzypek, mieszkający w Szwecji, i altowiolista z RPA, mieszkający w Niemczech, wykonają wraz z polskimi muzykami z Baltic Neopolis Orchestra utwory kompozytorów XIX i XXI wieku. Duńczyk N. Gade osobiście przyjaźnił się z F. Mendelssohnem-Bartholdym, przygotował prawykonanie Koncertu skrzypcowego e-moll swojego niemieckiego kolegi. Tymczasem podczas wieczoru w Trafostacji Sztuki nie tylko zabrzmi sekstet duńskiego kompozytora, ale właśnie będzie to okazja dla premierowego wykonania Koncertu skrzypcowego polskiego kompozytora współczesnego, Pawła Łukaszewskiego, wielokrotnego zdobywcy nagrody Fryderyk. Dopełnieniem całości będzie premiera utworu Fynbos, skomponowanego przez absolwenta Akademii Muzycznej w Lipsku, Bernda Frankego. W tej niezwykłej kompozycji jako wokalista wystąpi gość z RPA.

 

 

Artyści:

Hugo Ticciati – skrzypce (solo)

Gareth Lubbe – altówka, śpiew (solo)

Baltic Neopolis Virtuosi – sekstet:

Maria Machowska – skrzypce

Emanuel Salvador – skrzypce

Ewa Guzowska – altówka

Emilia Goch Salvador – altówka

Adam Klocek – wiolonczela

Robert Dacko – wiolonczela

Baltic Neopolis Orchestra

 

Program:

Niels Gade Sekstet smyczkowy Es-dur op. 44

Hugo Ticciati – skrzypce, Gareth Lubbe – altówka

Improwizacja

Bernd Franke Fynbos – utwór na orkiestrą smyczkową ze śpiewem alikwotowym (Gareth Lubbe solo) – premiera

Paweł Łukaszewski Neopolis Concerto Koncert skrzypcowy (Hugo Ticciati solo) – premiera

Premiera polska 

Paweł Łukaszewski Neopolis Concerto Koncert skrzypcowy

Neopolis Concerto Koncert skrzypcowy będzie pierwszym dziełem kompozytora na taką obsadę wykonawczą. Utwór powstał na zamówienie zespołu Baltic Neopolis Virtuosi. Kompozycja złożona jest z trzech części o zróżnicowanym charakterze i zmiennej dynamice. Przejmująca ekspresja utworu zostaje osiągnięta dzięki maksymalnej oszczędności środków wyrazu w partii orkiestry (np. za sprawą powtarzanych krótkich motywów) oraz kontrastowej, wirtuozowskiej partii skrzypiec. Inspiracją do skomponowania tego dzieła jest refleksja nad podróżą Jednostki pomiędzy światem realnym a metafizycznym, światłem i ciemnością, Sacrum – Profanum.

Premiera

Bernd Franke Fynbos – utwór na orkiestrą smyczkową ze śpiewem alikwotowym

FYNBOS na głos alikwotowy, skrzypce i wiolonczelę solo oraz orkiestrę smyczkową, to najnowsze dzieło lipskiego kompozytora Bernda Franke. FYNBOS powstał na zlecenie brytyjskiego dyrygenta i skrzypka Hugo Ticciatiego i O/Modernt Kammarorkester Stockholm, a słynny krajobraz Fynbos w Południowej Afryce był inspiracją do jego powstania. Głosem alikwotowym jest tu wokal Garetha Lubbe, urodzonego w Johannesburgu w Afryce Południowej, aktualnie mieszkającego w Essen.

Do rozpoczęcia pracy nad dziełem kompozytora zainspirował japoński wiersz PROSTOTA:

„Sosna żyje tysiąc lat,

Powój jedynie przez jeden dzień;

A oboje wypełniają swe przeznaczenie”,

a myśli/słowa dotyczące FYNBOS to: wieczność – natura – bóg – narodziny – komórka – nicość – wiosna – ciepłota – wzrastanie – ciało – głos – śpiewanie – lato – przestrzeń – wspólnota – jesień – krąg…

O kompozytorze

Dania w XIX wieku dała światu autora baśni, Hansa Christiana Andersena, oraz filozofa, Sørena Kierkegaarda. W tamtych czasach zdobył też sławę poza granicami Danii jeszcze jeden mieszkaniec tego kraju, Niels Gade. Był synem rzemieślnika, zajmującego się wytwarzaniem instrumentów muzycznych. Jako młody skrzypek Niels Gade grał w orkiestrze królewskiej, która także wykonywała jego pierwsze kompozycje symfoniczne. Muzyka Duńczyka na tyle zachwyciła samego Feliksa Mendelssohna, że ten nie tylko poprowadził jej wykonanie przez orkiestrę lipskiego Gewandhausu, ale wręcz zaprosił młodszego kolegę w roli drugiego dyrygenta do Lipska i ułatwił mu prowadzenie zajęć w tamtejszym konserwatorium. Niewiele brakowało, a Gade przejąłby po przedwczesnej śmierci Mendelssohna pałeczkę – i to dosłownie batutę dyrygencką, bowiem miał zostać kierownikiem Gewandhausu, ale wybuchła I wojna o Szlezwik i duński kompozytor powrócił do kraju. Jednak pamięć w Niemczech o utalentowanym rodaku Andersena pozostała – Robert Schumann zadedykował mu Pieśń północną ze swego fortepianowego Albumu dla młodzieży, w której cztery dźwięki tworzą nazwisko Duńczyka: g, a, d, e.

Hugo Ticciati – brytyjski skrzypek, który swoją edukację rozpoczął w Londynie, po czym udał się na studia na uniwersytet w Toronto. Kontynuuje studia w Szwecji, gdzie obecnie mieszka i posiada tamtejsze obywatelstwo. Oprócz wielu stypendiów skrzypek zdobył także wiele nagród na międzynarodowych konkursach. Koncertuje w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Południowej. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu O/MODƏRNT oraz dyrygentem orkiestry kameralnej O/MODƏRNT.

Gareth Lubbe – muzyk pochodzący z RPA zaczął się uczyć gry na fortepianie i skrzypcach w wieku czterech lat. Po studiach w Afryce Południowej kontynuował studia na terenie Niemiec. W 1994 miał zaszczyt wykonywania koncertu na inauguracji prezydenckiej Nelsona Mandeli w Pretorii. Poza grą na instrumencie artysta realizuje się także jako wokalista. Obecnie muzyk mieszka w Kolonii i prowadzi klasę altówki dla studentów z całego świata w Folkwang Universität der Künste w Essen.

Maria Machowska – koncertowała we wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Japonii, Chinach i Izraelu. Jako solistka i kameralistka występowała w ramach takich festiwali, jak Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki, Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana. W roku 2007 oraz 2012 artystka została wyróżniona programem stypendialnym „Młoda Polska”. W latach 2008 – 2014 Maria Machowska była koncertmistrzem Orkiestry Sinfonia Varsovia. Artystka poza działalnością koncertową zajmuje się również pedagogiką: od 2012 jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia (projekt służący doskonaleniu umiejętności gry muzyków orkiestrowych).

Emanuel Salvador – opisany przez Strad Magazine jako jeden z najlepszych portugalskich skrzypków swojego pokolenia, występował jako solista, kameralista i koncertmistrz na czterech kontynentach. Po studiach w rodzimej Portugalii przeniósł się do Londynu, gdzie ukończył Guildhall School of Music and Drama i Royal College of Music. Do sukcesów muzyka należą wysoko oceniane przez krytyków nagrania płytowe oraz prowadzenie kursów mistrzowskich na całym świecie. Emanuel Salvador pełnił funkcję koncertmistrza Orquestra do Norte od 2005 do 2014 roku, obecnie piastuje to stanowisko w Baltic Neopolis Orchestra.

Ewa Guzowska – absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, jest laureatką licznych nagród, koncertowała wielokrotnie jako solistka. Od roku 2006 artystka na stałe współpracuje z Kwartetem Wielkopolskim, którego skład tworzą wybitni poznańscy muzycy. Ewa Guzowska w latach 2004–2008 pracowała na stanowisku lidera-solisty grupy altówek w Poznańskiej Filharmonii im. T. Szeligowskiego. Ewa Guzowska jest adiunktem, doktorem habilitowanym w klasie altówki Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W 2015 roku otrzymała stanowisko Profesora Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Emilia Goch Salvador – w 2005 roku z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie Dominika Rutkowskiego. Współpracowała jako solistka i kameralistka z takimi artystami, jak: Vasko Vassilev, Tomasz Tomaszewski, Kevin Kenner, Roman Jabłoński, Anna Maria Staśkiewicz. W 2013 roku została zaproszona na tournée po Korei Południowej przez orkiestrę kameralną Deutsche Oper, prowadziła tam grupę altówek. W listopadzie 2014 roku wystąpiła wraz z Covent Garden Soloists w prestiżowych salach koncertowych w Singapurze, Filipinach, Tajlandii, Malezji i Wietnamie. W roku 2016 powtórnie wzięła udział w trasie Toyota Classics Tour, tym razem wraz z całą zespołem Baltic Neopolis Orchestra.

 

Adam Klocek – dyrygent i wiolonczelista, laureat „muzycznego Oscara” w 2014 (Grammy Award), nazwany przez K. Pendereckiego „jednym z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji”. Od 2006 pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Kaliskiej, a od 2011 dyrektora artystycznego orkiestry Młoda Polska Filharmonia. W 2012 został dyrektorem artystycznym Filharmonii Częstochowskiej. Występ na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Ermitage” w Petersburgu, został określony przez dziennik „Niezawisimaja Gazeta” jako „dar niebios”. W 2008 Adam Klocek został członkiem honorowym Związku Kompozytorów Rosyjskich. W 2013 otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej. W 2014 Minister Kultury odznaczył artystę Srebrnym Medalem „Gloria Artis”.

 

Robert Dacko – polski wiolonczelista, kameralista i solista, laureat wielu konkursów muzyki kameralnej, studiował w klasie prof. Andrzeja Bauera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet, z którą występował w renomowanych salach koncertowych w kraju i za granicą. Koncertował na wielu festiwalach, m.in. Warszawskiej Jesieni, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Kontrasty we Lwowie, Letniej Akademii Jazzu w Łodzi, I Międzynarodowym Biennale Dźwięków Niskich w Warszawie. Jako kameralista i koncertmistrz grupy wiolonczel zagrał ponad 100 koncertów w Chinach, Francji, Japonii, Niemczech, Tunezji, USA, na Słowacji i Ukrainie. W 2017 rozpoczął współpracę z Baltic Neopolis Orchestra jako lider wiolonczel.

Partner główny: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partner: Miasto Szczecin

Partner: Instytut Muzyki i Tańca

Projekt Baltic Neopolis Virtuosi jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Promesa Promocja Kultury Polskiej za granicą 2016”.

Projekt Baltic Neopolis Virtuosi jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zamówienie kompozytorskie Pawła Łukaszewskiego Neopolis Concerto Koncert skrzypcowy  jest współfinansowany ze środków Miasta Szczecin oraz z programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

znak_miasto

Bilety w cenie 40 zł (normalny) i 25 zł (uczniowie, studenci, seniorzy powyżej 60 roku życia) są do nabycia na stronie www.bilety.fm, w TRAFOstacji Sztuki, ul. Św. Ducha 4 w Szczecinie oraz Szczecińskim Inkubatorze Kultury, al. Wojska Polskiego 90, pok. 17.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.