Carl_Loewe_cover

BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA – TRIBUTE TO CARL LOEWE

Spis utworów:
JOHANN CARL GOTTFRIED LOEWE (1796-1869)
PIEŚNI
[1] Totentanz słowa: Johann W. Goethe
[2] Die Uhr słowa: Johann G. Seidl
[3] Trzech budrysów słowa: Adam Mickiewicz
[4] Pani Twardowska słowa: Adam Mickiewicz
JOHANN CARL GOTTFRIED LOEWE (1796-1869)
KWARTET SMYCZKOWY C-MOLL OP. 26 QUATUOR SPIRITUEL (1830)
[5] Allegro serioso
[6] Andante phrygice
[7] Moderato mysterioso
[8] Allegro con spirito
w wykonaniu Baltic Neopolis Quartet (Filip Lipski – skrzypce, Paweł Maślanka – skrzypce, Emilia Goch – altówka, Tomasz Szczęsny – wiolonczela)
MICHAŁ DOBRZYŃSKI (1980)
TRZY PIEŚNI DO SŁÓW RILKEGO
[9] Samotność słowa: Rainer M. Rilke | tłumaczenie: Janina Brzostowska
[10] Wielka jest śmierć… słowa: Rainer M. Rilke | tłumaczenie: Maciej Froński
[11] Zagaś mi oczy słowa: Rainer M. Rilke | tłumaczenie: Wanda Markowska
 
 
Pośród życia…

Szczeciński zespół Baltic Neopolis Orchestra gra muzykę XIXi XX wieku oraz najnowszą. Specjalne miejsce rezerwuje dla twórczości kompozytorów związanych z Pomorzem (dokładniejz dzisiejszym Pomorzem Zachodnim) i Szczecinem. Ma imponujący dorobek koncertowy. Nowa płyta zespołu przynosi utwory Carla Loewego (1796-1869): cztery ballady, Kwartet smyczkowy c-moll op. 26 Quatuor spirituel oraz Trzy pieśni do słów Rilkego, których autorem jest Michał Dobrzyński (urodzony w 1980 roku). Obaj kompozytorzy związani są ze Szczecinem. Loewe mieszkał tu ponad czterdzieści lat, gdy Szczecin należał do Niemiec. Michał Dobrzyński urodził się w polskim Szczecinie i tu zaczynał karierę.

Loewe był kantorem i organistą w katedrze św. Jakuba, kompozytorem, pianistą i śpiewakiem. Ze Szczecinem związał siętak silnie, że polecił w testamencie, aby jego serce wmurować w filar katedry, przy organach. Napisał około 450 kompozycji, uważany za twórcę ballady romantycznej, zwany Schubertem Północy, a jako autor pieśni – poprzednikiem Wagnera. Jego utwory wokalne na głos i fortepian śpiewali między innymi Elisabeth Schwarzkopf, Dietrich Fischer-Dieskau i Richard Tauber. Odkrywana jest jego twórczość instrumentalna: koncerty fortepianowe, symfonie oraz kwartety.

Płyta, którą trzymają Państwo w rękach, proponuje Trzech budrysów i Panią Twardowską, dwie z siedmiu ballad polskich, jakie Loewe napisał do utworów Adama Mickiewicza. Są też na niej ballady należące do najczęściej wykonywanych: Totentanz (Taniec śmierci; słowa: Johann W. Goethe) i Die Uhr (Zegar; słowa: austriacki poeta Johann G. Seidl). Z Baltic Neopolis Orchestra nagrali je wybitni soliści: Urszula Kryger (mezzosopran) i Adam Kruszewski (baryton). Dyrygował Paweł Kotla, szczecinianin z Londynu.

Loewe komponował ballady i śpiewał je, akompaniując sobie na fortepianie. Są to utwory imponujące, dramatyczne, o wariacyjnej strukturze muzycznej. Michał Dobrzyński opracował je na głos i orkiestrę. Ale już sam Loewe niektóre opracowywał na orkiestrę! Charles Witkowski, jego współczesny angielski monografista, zauważył, że akompaniament jest tak napisany, że zachęca do orkiestrowych przeróbek. 

Urszula Kryger śpiewa też pieśni Michała Dobrzyńskiego do słów Rainera M. Rilkego: Samotność (tłumaczenie: Janina Brzostowska), Wielka jest śmierć (tłumaczenie: Maciej Froński), Zagaś mi oczy (tłumaczenie: Wanda Markowska). Po raz pierwszy śpiewała je w 2012 roku w Szczecinie z Baltic Neopolis Orchestra pod dyrekcją Pawła Kotli, nagrywając niniejsze wydawnictwo. Ballady Loewego są epickie, pieśni do słów Rilkego – liryczne. Pierwsze są bogate instrumentacyjnie, o równowadze melodii i harmonii, drugie – minimalistyczne. Choć są różne, łączy je – ogólnie mówiąc – postawa romantyczna. Dlatego współgra z nimi Kwartet c-moll op. 26, o którym Mikołaj Szczęsny, polski monografista Loewego, pisał, że nawiązuje do psalmów i przywołuje średniowieczny cantus firmus: „Media vita sumus in morte” (Pośród życia jesteśmy zanurzeni w śmierci).

Muzyka i metafizyka? Tak – to jest na tej płycie. Niecodziennej i inspirującej.
 
Bogdan Twardochleb
 

 
Wykonawcy:
Urszula Kryger (mezzosopran)
Adam Kruszewski (baryton)
Paweł Kotla (dyrygent)
Baltic Neopolis Orchestra
 
Baltic Neopolis Quartet:
Filip Lipski (skrzypce)
Paweł Maślanka (skrzypce)
Emilia Goch (altówka)
Tomasz Szczęsny (wiolonczela)
 

 
Nagrań pieśni dokonano w lipcu 2012 roku w Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin
Realizacja techniczna: Witold Mickiewicz (Akademia Sztuki w Szczecinie)
Montaż: Witold Mickiewicz i Bartłomiej Orłowski (Akademia Sztuki w Szczecinie)
Mastering: Tomasz Szczęsny, Witold Mickiewicz, Bartłomiej Orłowski
Producent muzyczny: Tomasz Szczęsny
 
Nagrań kwartetu dokonanu w lutym 2014 roku w Studio S-1 Polskiego Radia Szczecin
Realizacja techniczna: Bartłomiej Orłowski (Akademia Sztuki w Szczecinie)
Montaż: Tomasz Szczęsny i Bartłomiej Orłowski
Reżyser nagrania: Marcin Guz
Producent muzyczny: Tomasz Szczęsny
 
Projekt i opracowanie graficzne wydawnictwa: Iwona Karmowska
Koncepcja okładki: Olek Różanek
Redakcja: Bartosz Bączkowski, Kinga Rabińska, Olek Różanek
Tłumaczenia: Kinga Rabińska, Alex Kühl, Heidelore Rathgen
 
Wydawca: Stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra
Partner wydawcy: Akademia Sztuki w Szczecinie
Współpraca: Polskie Radio Szczecin, Internationale Carl Loewe Gesellschaft
 
Wydawnictwo współfinansowane ze środków Miasta Szczecin.
Dofinansowano ze środków Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania.
Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.