1920x1080_21_10

Przełamując granice

1920x1080_21_10

21.10 (sobota), godz. 19:00, Trafostacja Sztuki

Przełamując granice

Tylko sztuka łamiąca konwencje, wnosząca powiew świeżości jest naprawdę coś warta – to pogląd rozpowszechniony od czasów romantyzmu. Koncert w Trafostacji Sztuki jest próbą prezentacji takich właśnie nieoczywistych połączeń, przynoszących w efekcie nowe jakości. M. Weinberg wykorzystał dawny gatunek concertina, spopularyzowany w XIX wieku, dzięki któremu wyraził liryzm połowy XX stulecia. Z kolei oktet F. Mendelssohna jest zbudowany wyłącznie z dźwięków instrumentów smyczkowych, choć do czasów Mendelssohna zespoły ośmiu grających muzyków stanowiły jakby zminiaturyzowane orkiestry symfoniczne, z udziałem instrumentów dętych. Obaj kompozytorzy przełamali też granice w innym sensie: pochodzący z Prus Mendelssohn związał się z położonym w Saksonii Lipskiem, a urodzony w stolicy Polski Weinberg większość życia spędził w Związku Sowieckim (niekoniecznie z własnej woli).

Program:

Mieczysław Weinberg Concertino op. 42 na skrzypce i orkiestrę smyczkową 

Felix Mendelssohn-Bartholdy Oktet smyczkowy Es-dur op. 20

Artyści:

Bartłomiej Nizioł (Orkiestra Opery w Zurychu) – skrzypek (koncertmistrz)

Baltic Neopolis Orchestra

 

Bartłomiej Nizioł – urodzony w Szczecinie, naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu. Jest laureatem pierwszych nagród na najbardziej liczących się międzynarodowych konkursach skrzypcowych w Poznaniu, Adelajdzie, Pretorii, Brukseli, Paryżu. Został trzykrotnie nagrodzony Fryderykiem. Jako solista występował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, zespołem Sinfonia Varsovia, NOSPR w Katowicach, NDR w Hanowerze, SWR w Kaiserslautern, Radio France w Paryżu, orkiestrami symfonicznymi w Berlinie i Londynie. Dwukrotnie był jurorem Konkursu im H. Wieniawskiego oraz w 2011 konkursu Instrumentalmusik-Wettbewerb, Migros-Kulturprozent w Zurychu. Od września 2008 jest profesorem Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii.

O kompozytorze

Jeden z najbardziej intrygujących kompozytorów, jacy związani byli z Polską. Człowiek, którego biografia jest zapisem sinusoidy XX wieku, ofiara dwóch totalizmów, ścigany i zaszczuwany, w którego życiu cudowne zrządzenia losu sąsiadują z makabrą, niczym nuty i pauzy na pięciolinii, tworząc groteskową partyturę stylu ukochanej przez niego muzyki Dmitrija Szostakowicza… Mieczysław Weinberg urodził się w Warszawie, w żydowskiej rodzinie artystycznej. Odebrał wykształcenie muzyczne pod kierunkiem Józefa Turczyńskiego, a po wybuchu wojny udał się na wschód. Kontynuował studia w Mińsku – jako pracę dyplomową przedstawił utwór, wykonany 21 czerwca 1941… Dzień później inwazja III Rzeszy zmusiła go do kolejnej ucieczki – znalazł się w Tadżykistanie, skąd do Moskwy sprowadził go Szostakowicz. Po wojnie Weinberg pozostał w ZSRS. Ponieważ władzom nie podobała się jego muzyka, komponował wyłącznie …dla cyrku. Po zamordowaniu teścia przez agentów tajnej policji losy Weinberga wydawały się przesądzone – aresztowano go w ostatnich tygodniach życia Stalina, ale zaraz po śmierci dyktatora został uwolniony (znowu zadziałał duch opiekuńczy w osobie Szostakowicza). W latach 60. skomponował operę Pasażerka wg tej samej polskiej powieści, która stała się kanwą filmu Andrzeja Munka.

Bilety w cenie 40 zł (normalny) i 25 zł (uczniowie, studenci, seniorzy powyżej 60 roku życia) są do nabycia na stronie www.bilety.fm, w TRAFOstacji Sztuki, ul. Św. Ducha 4 w Szczecinie oraz Szczecińskim Inkubatorze Kultury, al. Wojska Polskiego 90, pok. 17.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.